Франчайзингът се основава на маркетингова концепция, която може да бъде възприета от организацията като стратегия за разширяване на бизнеса. Когато се прилага, франчайзодателят лицензира част или цялото си ноу-хау, процедури, интелектуална собственост , използване на своя бизнес модел , марка и права за продажба на своите маркови продукти и услуги на франчайзополучател. В замяна франчайзополучателят плаща определени такси и се съгласява да спазва определени задължения, обикновено посочени във франчайз договор.
Думата „франчайзинг“ е от англо-френски произход – от franc , което означава безплатно – и се използва както като съществително, така и като (преходен) глагол. [1] За франчайзодателя използването на франчайз система е алтернативна стратегия за растеж на бизнеса в сравнение с разширяването чрез корпоративни търговски обекти или „ вериги магазини “. Приемането на бизнес стратегия за растеж на франчайз система за продажба и дистрибуция на стоки и услуги минимизира капиталовите инвестиции на франчайзодателя и риска от отговорност.
Франчайзингът рядко е равноправно партньорство, особено в типичното споразумение, при което франчайзополучателят е физическо лице, неперсонифицирано партньорство или малка частна корпорация, тъй като това ще гарантира, че франчайзодателят има значителни правни и/или икономически предимства пред франчайзополучателя. Обичайното изключение от това правило е, когато бъдещият франчайзополучател също е мощно корпоративно образувание, контролиращо изключително доходоносно местоположение и/или затворен пазар (например голям спортен стадион), в който бъдещите франчайзодатели трябва да се състезават, за да се изключат един друг. Въпреки това, при специфични обстоятелства като прозрачност, благоприятни правни условия, финансови средства и подходящо проучване на пазара, франчайзингът може да бъде средство за успех както за голям франчайзодател, така и за малък франчайзополучател.
Тридесет и шест държави имат закони, които изрично регулират франчайзинга, като по-голямата част от всички останали държави имат закони, които имат пряко или косвено въздействие върху франчайзинга. [2] Франчайзингът се използва и като начин за навлизане на чужд пазар .
Източник – https://en.wikipedia.org/wiki/Franchising